Bisikan Hati Kita

Bisikan Hati Kita
Mencintai & Menyayangi Tak Semestinya Memiliki..

Tuesday 2 August 2011

jangan dok buat taik..

alahai..lamanya aku x menaip..nk cuba menaip dulu mlm ni..bnyk da input yang datang mengetuk pintu hati ni untuk berbisik sekali lagi..teringat saat mati, saat susah, saat derita dan saat BILA DA TUA..aaaa, kenapa pula SAAT DA TUA tu dihuruf besarkan..???aku je tau..aku x semestinya betul..aku juga manusia biasa seperti kalian..punya hati dan perasaan..juga punya pendapat yang bernas dan juga sebaliknya..haha..yg penting, aku meluahkannya di sini sebagai "replenishment" utk diriku dan jiwa2 yang menerimanya..
Bila kita ceghita saat2 menghadapi hari2 tua, bnyk juga yang aku dok bayangkan bila aku sendiri yang duduk kat tempat tu..hampir setiap hari aku fikir, ape yg bermain di hatiku kelak bila da TUA.....bila aku da x larat dan hanya mampu melihat...ish ish ish..itulah hakikat yang x semua kita terima dalam hidup kita..time muda2 ni boleh la kita mengembangkan sayap2 kedegilan dan kezaliman kita terhadap org2 sekeliling kita..cuba fikir sejenak di suatu ketika nanti, bila segala mak nenek sendi2 dan tulang temulang kita sudah loose, haaaa..try la degil..try la zalim sana sini..
jadi, apa yg aku ingin perborakkan disini, adalah utk peringatan diri sendiri dan juga peringatan kita semua..mungkin kita pernah terfikir situasi seperti ini tetapi terlupa sejenak..maklum la, sekarang ni kita lebih suka menilai sesuatu daripada OUTPUT..ramai termasuk aku suka sangat dok guna ayat bodo "lantak pi la nk jadi apa pun, janji aku senang"..dan bila senang itu datangnya dari yg x diredhai, maka akan kucar-kacirlah kehidupan dan berserabutllah segala pemikiran dan perbuatan..hambikkk ko..time muda2 ni dok "buat taik" dgn org lain..tipu sana sini, lawan sana sini dan 'pedajai' (menganiaya) sana sini..bez kan..sronok ya amattt..tapi........implikasinya bila da tua nanti amat buruk seburuk buruknya..
bayangkan la bila da tua nanti, orang yang dianiaya tu lebih "superb" daripada kita....jgn dok blagak dgn apa yg ada skang ni..anugerah, nikmat dan rezki itu Allah SWT yg bagi..x kira la time sekarang ni ko boleh berlagak naik kereta Lembugini, blagak x tentu hala..ber'pesyen' x tentu hala, menyakitkan hati org tu org ni..then bila da tua nnt, org yang kita aniaya tu, lg hebat..ditakdirkan ank dia beli kereta Lembugini sedozen utk ayh dia yg ko aniaya..rasa2nya, kalau boleh cabut kepala time tu, kompem nk sorok kepala dalam tempayan..sebab MALUUUUU ya amatttttt...masa tu baru nk flashback apa yg yg kita da buat dgn 'org tu' suatu ketika dulu..dia la yg kita sering sakiti...dia la yg kita buat x tauuuu je..sedih oiiii..time muda2 boley la blagak..cuba la berbaik2 dgn semua org..jgn ada dendam dan benci...jgn ada penganiayaan dan kezaliman..paling koman pun, boleh la tumpang kereta Lembugini yg ank dia beli..
Moral of the story, lagi bersepah taik yg kita tinggalkan time muda2, lagi kerap la kita rasa nk cabut kepala utk disorokkan dalam tempayan bila da tua nanti..semuanya jadi serba malu..MALU SEMALU MALUNYA bila berhadapan dgn org2 yg kita dok berak atas kapla dia..da tua baru nk terkenang masa muda yg BUAS, GANAS, KEJAM dan BONGKAK..kompem tunduk sepanjang masa..sekali kita sakitkan hati org, berkali kali kali kali kali kita akn dapat BAHANAnya..x rugi kita berbuat baik sesama manusia..jgn judge org sekeliling kita dgn MATA yg sepasang tu, nilai dgn MATA HATI..jgn jadikan usia tua sebagai usia yg paling memenatkan utk mengingati masa muda..ingat, rezki datangnya dari Allah SWT..sekali lagi, BERBAIK2LAH SESAMA MANUSIA.....dan, jangan dok BUAT TAIK merata2 kerana taik itu akan hinggap di muka sendiri suatu hari nanti..selamat beramal dan Assalamualikum Warahmatullahi Wabarakaatuh..=)

No comments:

Post a Comment