Bisikan Hati Kita

Bisikan Hati Kita
Mencintai & Menyayangi Tak Semestinya Memiliki..

Sunday 22 May 2011

Hatiku tersentuh apabila......

bahang kepanasan bagai mencucuk2 menembusi liang romaku..lemah rasanya melangkahkan kakiku ke Stesen Keretapi Kajang pd petang td..kesantaian dan ke'relax'an pada hujung minggu bagaikan tidak sudi melepaskanku..tetapi aku tetap kuatkan hatiku untuk menyedari akan kewujudan situasi yang lagi menyampah dari apa yang aku rasakan..sesekali mataku menyorot pandangan ke arah manusia yang berpusu2 dan berbondong di segenap ceruk stesen tersebut..terdetik hatiku bertanya..."adakah mereka merasakan sepertiku...adakah mereka rasa lebih selesa dariku....ataupun, adakah yang sedang gelisah bagaikan sedang bertarung antara hidup dan mati.."Alhamdulillah, aku sedar akan pengorbanan..sesuatu perlu dilepaskan untuk mendapatkan sesuatu..jadi, aku lepaskan ke'relax'an ku demi memastikan kelangsungan 'sen' di poketku..tak sampai 15minit penantianku, lalulah sebatang kenderaan panjang bertayar besi menuju ke arah stesen..tak lama lagi, akan ku tinggalkan Kajang untuk sesi minggu ini..bagaikan sudah terbiasa, kaki kananku akan melangkah masuk ke dalam tren tlebih dahulu..penuh pula dalam tren petang tu..aku pun dengan slumbernya berdiri di satu sudut bersandarkan "fire extinguisher"..ku labuhkan beg galas ku di atas lantai dan menggenggam erat beg sandangku sambil menarik nafas lega..aku memerhati sekelilingku dengan penuh ketenangan..aku cuba untuk meneka apakah yang terbuku di setiap benak penumpang dalam gerabak di mana aku berada..betapa indahnya kurasakan apabila aku berkesempatan untuk cuba merasakan apa yang mereka rasa..tersimpul senyuman ku di kala melihat berbagai telatah dan karenah manusia di sekelilingku..tanpa ku sedari, di satu sudut berhampiran dengan pintu gerabak, duduk seorang lelaki sedang mendukung anak kecilnya di atas lantai..Ya Allah, benarkah apa yang ku nampak di depan mataku ini??? itulah seorang ayah..sentiasa memberikan keselesaan pada anaknya tanpa mengira tempat dan juga keadaan..airmataku mula bergenang..di kiri kanan, depan dan belakangnya, duduklah manusia2 gagah yang langsung tidak mempedulikannya..aku mula bertarung dengan perasaan sedihku..mengapa begitu payah untuk manusia2 itu memberikan tempat duduk kepadanya??paling mengguris perasaanku, manusia2 disekelilingnya bagaikan tidak menyedari kehadirannya..sibuk menekan2 button handphone, membaca majalah, bergelak ketawa dan bergurau senda..adakah mereka buta untuk melihat apa yang berlaku???kini si ayah terangguk angguk mengantuk sambil mendukung anak kecilnya yang sudah terlena..aku mengambil peluang mengambil gambar secara curi2 apa yang berlaku..Ya Allah..aku tidak dapat menahan air mataku..ingin rasanya aku menegur manusia2 itu, tetapi tidak berdaya..aku berperang dengan emosi ku sendiri..stesen demi stesen aku lalui, tidaka ada seorangpun yang memberikan dua beranak ini tempat yang sepatutnya golongan mereka miliki..tidak sampai hati aku terus memandang ke arah mereka..lalu segera aku alihkan pandanganku ke luar tingkap walaupun bukan itu yang aku inginkan..kemana hilangnya nilai bertimbangrasa yang selama ini dilaung2 bgai nk rakkkk semasa di bangku sekolah..??kemana lucutnya jawatan "mata" untuk melaksanakan tugas untuk memerhati apa yang berlaku??aku terlalu sedih..tidak sabar rasanya aku melangkahkan kakiku keluar dari gerabak tersebut........remuk redam hatiku melihat keadaan yang sedemikian..arghhhh..tiba2 "Stesyen seterusnya, Seremban"..terhenti lamunanku lantaran mendengar pengumuman tersebut..cepat2 aku melangkahkan kakiku keluar dari gerabak yang menyedihkan itu..tetapi, kakiku terhenti seketika..seperti ada sesuatu yang belum lagi aku laksanakan..lalu aku pun berdiri diluar untuk menyaksikan apa yang berlaku seterusnya kepada dua beranak tadi..Alhamdulillah, si ayah sudah berada di tempat yang sepatutnya sambil mengucup dahi sikecil dengan penuh mesra..tanpa menghiraukan manusia2 di sekelilingku berasak2 keluar, aku mengangkat tangan ku melambai2 kepada 2 beranak yang masih di dalam keretapi itu..berbisik di dalam hatiku, semoga si ayah dan sikecil selamat tiba di destinasi yang dituju..si ayah cuma membalas senyumanku tanpa mengetahui yang dia telah diperhatikan sepanjang perjalanan itu tadi..setelah membalas senyumanku, pintu keretapi pun tertutup dan akan bergerak ke stesen yang seterusnya..tinggallah si ayah dan si kecil bersama2 manusia2 lain meneruskan perjalanan ke destinasi masing2..aku sambil tersenyum puas, mengorak langkahku meneruskan perjalananku..biarlah apa yang berlaku di depan ku sebentar tadi memberi kesedaran kepadaku..selamat beramal..salam..

No comments:

Post a Comment